شناسهٔ خبر: 42155 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیش بینی فرح‌بخش:

درگیری‌ها از جشنواره امسال آغاز می‌شود

فیلم هایی که امسال در جشنواره می بینید هیچ ربطی به دولت فعلی ندارد و برای دولت قبلی است.تیم فعلی سازمان سینمایی، اصلا به فیلمساز برجسته ای پروانه ندادند. همه فیلم هایی که آماده شده فیلم هایی بوده که در دولت قبل تهیه و تولید شده است. قطعا و ندیده به شما می گویم که فیلم های خوبی امسال در جشنواره حضور خواهد داشت. اما مدیریت را مدیریتی سالم نمی‌بینم و نمی تواند به خوبی مدیریت کند و حق به حق دار را برساند.

حسین فرح‌بخش تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران، که این روزها نازنین را روی پرده سینما دارد، در گفتگوی تازه‌اش درباره مدیریت این روزهای سینما و جشنواره امسال فجر به نکته‌هایی اشاره کرده که نماینده ؛  بخش‌هایی از آن را برای انتشار انتخاب کرده است.

 

دو

فرح‌بخش: علیرضا رضاداد و امثال آنها مدیران ورشکسته هستند و من از آنها خاطره خوبی ندارم. حجت‌الله ایوبی بنده خدا خودش پیاده است و چیزی متوجه نیست. به او گفتند بیاید و اینها را دور هم جمع کند که کرده و یک آش شل قلمکاری را درست کرده است.

لابد فیلمی که قرار است بزودی کارگردانی کنید را هم قرار نیست به جشنواره بدهید؛ حتی اگر زود تولید شد.

 

فرقی نمی‌کند؛ آن را هم به جشنواره نمی دهم زیرا رضا داد را قبول ندارم. حتی به خود او هم گفته ام که تو اصلا صلاحیت کار را نداری.

 

خود ایشان چه! عکسل العملی نداشت؟

 

چیزی نگفت؛ یعنی جرات ندارد که چیزی بگوید. رضا داد اصلا چیکاره است. مسئولین نوکر ما هستند و خیلی هم باید به این افتخار کنند که به آنها پست و مقامی هم داده شده است. اگر بقیه بلد نیستند از حقوق خود دفاع کنند دلیل نمی شود که من از هم حقوق شهروندی خود دفاع نکنم.

 

این مشکلات و اختلاف نظرها ربطی به سیاست که ندارد؟

 

 دلیلی ندارد که این دولت بعنوان دولت جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشم. حتی جالبتر اینکه من خودم به آقای روحانی رای دادم و افتخار هم می کنم به ایشان رای دادم. هیچ باکی هم از کسی ندارم که بگویم خوب عمل کرده آقای روحانی اما در سینما ایشان نمره رفوزگی می‌گیرد. ممکن است حجت‌الله ایوبی هم آدم خوبی باشد و آدم هایی که آنجا هم هستند افراد خوبی باشند.

 

پس این اختلاف نظرها و عقاید متضاد چیست که این وسط بین شما و طرف مقابل، پیش آمده؟

 

افرادی که وابستگی به سینمای دهه 60 دارند جنایتکار بودند. اینها در دهه 60 جنایت کردند. شما نبودید و ندیدید اینها را و آن زمان که خاک بازان سینما را نابود کرد.

در دهه 60 انوار و خاکبازان بودند که الان هم آنها هستند که از پشت پرده دارند سینما را هدایت می کنند. آنها بودند که سینما را نابود کردند.

 

مدیریت شخصی مثل آقای ضرغامی در سالهای بعد چطور؟

 

فرحبخش: ضرغامی در سالهای 74 و 75 اتفاقا بد عمل نکرد.

 

احتمال دارد ارتباط با تیم قبلی سازمان سینمایی باعث شده الان صمیمیتی با مسئولین الان سازمان نداشته باشید؟

 

در واقع شاید مرا به جریان شمقدری می چسبانند. اصلا شمقدری کی هست که من به او بچسبم؟ اگر پول و امکاناتی دادند در این چهار سال باید بیایند و اینها را رو کنند.

بعضی ها هم که با لگد و جفت پا در خانه سینما را باز کردند ما فکر می کردیم که اینها کارگردان هستند. اینها می نشینند اراجیفی در روزنامه ها می نویسند. اینها کوتوله های فکری هستند. کوتوله های فکری هستند که سریال می سازند و نصفه ول کرده و به کنار می گذارند. در عمر خود ممکن است 3 تا کار کرده باشند و حرف هایی که می زنند اندازه دهان آنها نیست. در مسائلی دخالت می کنند که شکلشان به ان حرفها نمی خورد. در مورد درجه بندی صحبت می کنند که 15 سال است که ور افتاده.

مصاحبه ای چند وقت پیش از حجت الله ایوبی دیدم که در آن گفته بود ماه سپتامبر! زیرا اینقدر در پاریس قهوه خورده که یادش نیست ماه های ما شمسی است. ایوبی از نظر فرهنگی هم خیلی خوب است و اگر به ملاقات ایشان بروید ممکن است که خیلی خوشحال شوید.

 

ولی خب با او هم مخالف هستید.

 

اولین چیز این است که ایوبی نباید قبول می کرد این پست را زیرا این پست اصلا برای او نیست. مشخص است زیرا اگر افراد دیگری می خواستند بیایند، مجلس موضع می‌گرفت برای همین ایشان را در این پست قرار داده اند تا خودشان در پشت پرده کارهای خود را انجام دهند. به هر حال خدا آخر عاقبت ما و بخش خصوصی را به خیر کند.

 

یک نکته؛ در مورد ندادن "نازنین" به جشنواره، فکر نمی‌کنید دیگر عوامل فیلم هم حق دارند؟

 

فرحبخش: دوستان حق دارند و اینجوری نیست که حق نداشته باشند. اما من مصلحت بالاتر و آینده را درنظر می گیرم. زیرا می دانم چه اتفاق هایی در جشنواره امسال رخ می دهد و این را خواهید دید. اصل درگیری ها را امسال در جشنواره خواهید دید. من اگر درست پیش بینی نکنم 30 سال در سینما وقت خودم را تلف کرده ام.

بعد هم، قرار نیست در جشنواره من سیاهی لشکر باشم. گرچه قبول می کنم سیاهی لشکر افراد درست و حسابی باشم. اما سیاهی لشکر افرادی که خود آنها سیاهی لشکر هم نیستند، نمی شوم.

 

البته اکثر سینماگران خوب ما، امسال در جشنواره هستند.

 

فیلم هایی که امسال در جشنواره می بینید هیچ ربطی به دولت فعلی ندارد و برای دولت قبلی است.تیم فعلی سازمان سینمایی، اصلا به فیلمساز برجسته ای پروانه ندادند. همه فیلم هایی که آماده شده فیلم هایی بوده که در دولت قبل تهیه و تولید شده است. قطعا و ندیده به شما می گویم که فیلم های خوبی امسال در جشنواره حضور خواهد داشت. اما مدیریت را مدیریتی سالم نمی‌بینم و نمی تواند به خوبی مدیریت کند و حق به حق دار را برساند.


 

برچسب‌ها:

نظر شما